Yoga en hardlopen

Yoga & hardlopen, wat is nou zo mooi aan deze combinatie? Het één kan de ander versterken en zelfs heel mooi aanvullen!

In onze praktijk krijgen we veel hardlopers op de massagebank. En believe me, alleen hardlopen als sport is eigenlijk niet zo heel fijn voor het lichaam. Veel hardlopers hebben last van hun knieën, nek en schouders en de belasting is best eenzijdig omdat je tijdens het lopen bepaalde spiergroepen niet gebruikt. Veel lopers beoefenen dan ook een andere sport naast het lopen, om juist die spiergroepen wel aan te spreken en te versterken. Veelal is dit roeien, zwemmen of fietsen, maar yoga hoort wat mij betreft ook in dit rijtje thuis!

Waar je bij hardlopen kortere spieren krijgt, kan je met yoga deze spiergroepen juist verlengen. En daardoor loop je uiteindelijk sneller en makkelijker. Ook wordt je kracht in de spieren beter verdeeld. Heupen, romp, billen en hamstrings; alle grote spiergroepen worden bij yoga gebruikt.

Wat kan je zelf doen?

Deze youtube video is een mooi voorbeeld van hoe je je kracht beter kunt opbouwen om een betere hardloper te worden. Of meld je aan bij Yoga4Running. Zij bieden een mooie training waarbij de techniek van het hardlopen en de souplesse van yoga worden gecombineerd in één training. Ideaal om te werken aan je hardlooptechnieken!

Laat je daarnaast met enige regelmaat masseren om de spieren soepel te houden. 1 tot 2 keer per maand zou in een actieve trainingsperiode ideaal zijn! Ook foam rollen is een goede optie mocht je niet in de gelegenheid zijn naar de masseur te kunnen gaan.

Lees hier verder

%d bloggers liken dit: